DSC_0263

Nils Karlsson Pyssling 2015

Kultur

Skådespelaren och regissören Birgitta Wigforss från Mjölby har hållit på med teater sedan hon var liten. Hon har hunnit sätta upp många pjäser och revyer genom åren, både egenskrivet och andras verk. Nu sätter hon upp en modern version av ”Nils Karlsson Pyssling”.

– Jag har själv sett Nils Karlsson Pyssling och blivit väldigt charmad av den vid olika tillfällen och alltid velat sätta upp den, säger Birgitta Wigforss efter ett rep med en scen ur just ”Nils Karlsson Pyssling”, pjäsen som kommer ha premiär i maj på Sagateatern i Linköping.

”Nils Karlsson Pyssling” är skriven av Astrid Lindgren och handlar om en sjuårig pojke som heter Bertil. Han är ensam hemma om dagarna eftersom hans syster Märta har dött och hans föräldrar måste jobba på fabriken hela dagarna. Men så en dag möter Bertil en liten pyssling som bor i ett råtthål under hans säng. Det är en pjäs som behandlar ensamhet, att tackla sorgen efter ett syskons och ett barns bortgång, men också om glädjen att finna en vän.

Trots att historien om Nils Karlsson Pyssling gavs ut första gången 1949, menar Birgitta Wigforss att den är aktuell än idag på olika sätt.

– Jag ville damma av den lite och visa att det inte är ett problem som bara fanns då, utan att det fortfarande är väldigt aktuellt. Att hantera sorgen efter ett avlidet syskon, ett barn. Och att vara ensam. De säger ju nu att det är en folksjukdom. Det är så många som är ensamma, och det här med datorer och sådant har ju också gjort sitt till. Så jag har minst en dator med.

När Birgitta Wigforss säger att hon velat damma av pjäsen, menar hon att hon har flyttat handlingen till vår tid, 2015. Det som är så bra med Astrid Lindgrens texter, menar Wigforss, är att det är lätt att leka med dem utan att larva bort dem.

– Vi är i ett tidigt stadium av repetitionerna så det är inte så att jag gjort om allting. Det kommer undan för undan. Jag tror att det ska föreställa kanske fyrtio talet från början, med kortbyxor på pojkarna och så. Nu är vi ju inne i hoods och baggy jeans och kostymer på mamma och pappa. De jobbar ju inte i en fabrik nu, utan de har helt andra sysslor.

Birgitta Wigforss vill i sin uppsättning också visa på mammans och pappans uppgivenhet inför att de inte vill lämna sin son ensam trots att de måste. Pjäsens originalsånger och arrangemang har hon dock behållit intakta.

– Jag sätter inte igång med något uppoppat eller uppjazzat eller något sådant. Det ska få vara som det alltid varit. Men kanske sjunga lite mer med en naturlig tolkning. Viktigt att komma ihåg är att vi spelar för hela familjen. Det tycker jag är jätteviktigt. Alla ska ha ut någonting av den här pjäsen.

Birgitta Wigforss vision är att publiken ska gå därifrån med en aha-upplevelse och uppleva något som de inte trodde att de skulle.

Birgitta Wigforss ”Nils Karlsson Pyssling” har premiär i slutet av maj på Sagateatern i Linköping.

Leave a comment


*

Copyright: Bona folkhögskola

Search

Back to Top