Löpning2

”Alla kan lära sig att springa en mil”

Nyheter, Sport

Nu när våren på allvar har kommit till Östergötland är det vanligt att löparsäsongen samtidigt drar igång. Mats Kindell är ute och springer flera gånger i veckan och stortrivs med det.
– Jag tycker Motala är en perfekt löparstad, säger han.

Mats Kindell är lärare på Bona folkhögskola. När han inte jobbar så går det åt mycket tid till att träna, och för det mesta handlar det om löpträning.

– Jag spelade fotboll fram tills jag var 40 år. Sedan dess har jag istället löptränat alltmer och ser det som ett annat sätt att vara ute och röra på sig, säger Mats Kindell.
Att Mats är ute och motionerar tre till fyra gånger i veckan är en självklarhet för honom och det mår han väldigt bra av att göra.

– De flesta föredrar att springa i terräng men jag gör det helst på asfalt och då finns det flera bra löparområden som man kan utnyttja här i Motala. Jag brukar hålla mig runt Vättern, det är ett väldigt fint löparspår, säger Mats Kindell.

För Mats är det viktigt att han har dämpning i sina skor. Han uppmanar den som vill satsa på löpning eller bara vill ha bra förutsättningar för att springa, att gå till en sportbutik och få hjälp att prova ut de skor som passar just en själv bäst.

– Jag behöver verkligen ordentliga skor. Jag har brukat trampa lite snett på ena foten och det har jag fått hjälp med, rätt sula gör att jag undviker det nu. Oavsett vad man har för mål med löpningen så är det bra att prova ut ett par skor som passar, säger han.

Skärmbild - 2015-03-13 - 11:20:38När det kommer till löpträningen så tipsar Mats om att inte börja med alldeles för hård träning om du är ovan. Han rekommenderar istället att prova sig fram och se hur mycket man orkar att springa till en början och sedan öka successivt.

– Börja springa tre kilometer, sedan när du känner att det inte var några problem så ökar du lite i taget hela tiden. Tillslut, när du har hållit på så ett tag, så är du uppe i en mil. Sen så sitter det mesta i huvudet och att du ser positiva mål och försöker tänka bort att du är trött. Alla kan lära sig att springa en mil utan problem.
– Det handlar mycket om envishet och vilja och att ha uthållighet i huvudet, alltså att inte ge upp för lätt, utan fortsätta trots att smärtan kommer, säger han.

Förutom att springa säger Mats att det är bra att styrketräna också. Om man tränar bålen och magmuskler så kommer de tekniska bitarna i löpningen att bli bättre. Men han anser att det är viktigt att inte lägga på sig för mycket vikt i muskler.

– Det bästa är att slimma musklerna så de blir uthålliga istället för att de blir stora, säger han.

Den optimala träningskombinationen tycker Mats är att styrketräna en eller ett par gånger i veckan, lite beroende på vad man har för mål med träningen. Han ser helst att man inte tränar korta repetitioner med mycket tyngd, utan flera med lättare vikt istället. Det blir mer uthållighet då. Blanda styrketräningen med ett par löppass varje vecka, det kommer öka muskulaturen.

Mats har själv sprungit fyra maratonlopp i Sverige. Dessutom har en sprungit Lidingöloppet och en massa kortare distanser, och det är just de kortare sträckorna som Mats brukar träna på.

– Att springa en mil tycker jag är lagom, det är den sträckan som jag oftast brukar träna på. Då blir jag inte helt slutkörd, men det är en ordentlig utmaning, säger han.

Mats Kindell har sett intervallträning som en bra träningsform om man vill bli riktigt snabb. Det hjälper att orka hela vägen på de längre distanserna. Det går att göra på flera sätt, men det vanligaste är att springa snabbt i 70 meter och sedan sakta ner och jogga 20 meter och upprepa det så mycket man orkar. Ett annat sätt är att springa upp och ner i backar med vila emellan.

– På det sättet får du upp förmågan att stå ut de längre sträckor när mjölksyran börjar komma i benen och gör riktigt ont.
För Mats egen del är det viktigt att sätta mål och ha något att satsa mot. Under sommaren och hösten är han anmäld till tre kortare lopp, bland annat ett elva kilometer långt lopp i Åtvidaberg.

Author

Leave a comment


*

Copyright: Bona folkhögskola

Search

Back to Top